maandag 31 oktober 2022

Volop houtduiven.

houtduif
Vorige week woensdag was ik in de Boswachterij Dorst en zag die ochtend dat de vogeltrek in volle gang was. Flinke groepen vogels vlogen relatief laag over de Boswachterij, in een strakke lijn Zuidwaarts. Vooral vinken, koperwieken en houtduiven vlogen over.

En die houtduiven vallen eigenlijk nooit echt op. Ik ben gewend om overal wel houtduiven te zien. Hier in de wijk, onze tuin en de Oranjepolder en ook in de Boswachterij, maar nooit in de aantallen van afgelopen week. 

Op een gegeven moment ben ik de duiven gaan tellen en kwam al snel op enkele honderden overvliegende houtduiven. Ook de koperwieken en vinken vlogen met tientallen over en in dezelfde richting als de duiven. Duidelijk de vogeltrek in volle gang. 

Oversteek van Falsterbo, Zweden 
Dat houtduiven in het najaar wegtrekken wist ik wel maar er blijven in de winter ook veel houtduiven hier. Dus zo opvallend is dat niet. Nu vermoed ik dat een deel van onze duiven naar Zuid Europa vliegt en veel Scandinavische en Oost Europese houtduiven naar hier komen en hier overwinteren of ook direct doorvliegen naar het Zuiden, dat kan ook. In een goed jaar overwinteren hier bij ons tussen de 1 en 2 miljoen houtduiven, Alsof het niks is!

Als ik kijk naar de aantallen getelde duiven bij het vogeltrek station Falsterbo in Zweden verklaart dat gelijk een hoop. Inmiddels zijn daar ruim 660.000 houtduiven de smalle zeestraat tussen Zweden en Denemarken overgestoken en het kan niet anders dan dat daar een flink deel van bij ons in Nederland over komt.

En we zijn er nog niet, de trek gaat nog wel even door. Maar het zijn er tot nu toe wel meer dan in de afgelopen jaren. In 2021 vlogen 290.000 duiven Zuidwaarts en in 2020 waren dat er 782,000.  2019 was een topjaar met bijna een miljoen duiven en 2020 was het slechtste jaar met 260.000 exemplaren. Een verklaring voor die grote schommelingen kan ik niet bedenken.  Het zal vrijwel zeker een combi zijn van een strenge winter en weinig voedsel.

Wil je meer weten van deze onopvallende jaarvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/houtduif



Geen opmerkingen: