maandag 9 oktober 2023

Badmussen.

De groep huismussen in onze buurt en vooral ook in onze tuin groeit gestaag. Daarmee wil ik niet zeggen dat het steeds beter gaat met de huismussen maar wel dat onze wijk steeds aantrekkelijker wordt voor huismussen. De wijk bestaat nu een jaar of dertig en daarmee krijgt de wijk ook steeds meer aantrekkelijke plekjes voor huismussen. 

Bomen worden ouder en groter, hagen en coniferen en andere groenblijvende struiken zijn uitgegroeid tot volwassen planten en dat zorgt ervoor dat de huismussen volop veilige plekjes kunnen vinden. De huismus profiteert hier dus zichtbaar van en het broedresultaat is daardoor beter aan het worden.

en soms gaat het toch nog mis
Bij de buren broeden de huismussen onder de nokpannen en die groep mussen groeit nu jaarlijks en daar profiteren wij mooi van mee. Ik voer een heel jaar door vogelzaad en de mussen weten dat precies. Ze zitten vaak op een afstandje te wachten tot het zover is en ik weer een gevulde silo ophang. 

De grote waterschaal wordt vrijwel dagelijks ververst en dat is helemaal een succesnummer. De hele meute komt drinken en wassen. De schaal heb ik een beetje beschut weggezet zodat ze veilig in bad kunnen want er loert altijd een sperwer mee. Die slaat af en toe ook toe en weet waar de lekkere hapjes te halen zijn. Je kunt ook precies merken als de sperwer of buurt kat in de tuin is geweest. De mussen zijn dan een paar dagen van slag en mijden ze onze tuin alsof er de vogelpest heerst. 

In de wijk zitten zo her en der kleine kolonies huismussen en die zijn allemaal behoorlijk honkvast en naar mijn idee zijn die ook allemaal een beetje gegroeid. Hoe het met de huismus landelijk gaat weet ik eigenlijk niet maar naar mijn idee zou het best kunnen dat de dalende lijn nu enigszins afgevlakt is en we het dieptepunt gehad hebben. Dat zou toch mooi zijn. Heel af en toe mengen zich in de groep huismussen enkele ringmussen. Daar gaat het een stuk minder mee en dat is jammer.

Wil je meer weten van onze badmussen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/huismus



Geen opmerkingen: