maandag 18 maart 2024

Jonge eider.

1e winter mannetje eider, 9 mrt 2024
Als ik aan de kust ben en vogels probeer te spotten, staat een eider zeker op mijn wensenlijstje. Het zijn prachtig gekleurde en getekende eenden. Zeker de mannetjes lijken wel geschilderd en er zit eigenlijk nooit een veertje verkeerd. Ze weten dat mooie pakje ook nog eens prima te onderhouden. Vorige week waren de eiders prima te bekijken want door het mooie windstille weer dobberden ze dicht onder kust en kon ik ze nog eens goed bekijken.

Op de kant zat ook een eider maar die zag er echt heel anders uit en ik vroeg mij af wat dit voor jaarkleed was. 
mannetje eider in prachtkleed, 2 feb 2020
Even dacht ik nog aan een hybride eider met nog iets anders of een geheel andere vogelsoort dan een eider. Na wat speurwerk bleek het een 1e jaarkleed mannetjes eider te zijn. En dat ik hem nu in maart zag betekent dat het een 2e kalenderjaar vogel is.

Dit kleed is meestal zo rond december te zien en de eider zal de komende jaren langzaamaan naar het volwassen kleed transformeren.

Of deze jonge eider dit voorjaar al een vrouwtje zoekt en voor nageslacht gaat zorgen weet ik eigenlijk niet. Ik geloof dat eerlijk gezegd niet maar of dat die gebeurtenis pas in zijn 4e levensjaar plaatsvindt vind ik ook nogal lang. 
1e winter of 2e kalenderjaar eider.
In ieder geval is dit weer een leerzame ochtend geweest want als je deze vogel op zee ziet zitten en niet goed de tekening kunt zien, denk je al snel dat het om een vrouwtje gaat. 

Deze eider doet er nog een paar jaar over om er als een volwassen eider uit te zien. Pas in het vierde levensjaar is de eider "op kleur" en kun je hem als een volwassen eider beschouwen. En dat is best bijzonder als je weet dat vrijwel alle andere eenden in hun 2e kalenderjaar naar het volwassen kleed transformeren. Die doen dat dus een stuk sneller dan een eider.

Wil je meer weten van deze prachtige zee eend, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/eider

Geen opmerkingen: