vrijdag 28 augustus 2015

Polder spechten

Als er een vogelsoort genoemd moet worden die je in een weidse polder helemaal niet verwacht dan is het toch wel de specht. Spechten zijn met name vogels die zich het liefst in een bos ophouden en dan ook nog eens op dode bomen. Daar zitten onder de schors immers de meeste insecten en is het ook nog eens lekker hakken. Want hakken, dat doen ze graag. Alleen de groene jaagt graag op mieren in grasvelden en zie je dan ook vaak op de grond zitten. Ze hakken daarentegen hier in de polder wel zelf hun nest in een wilg of populier.

groene specht(m) met jong in de IVN natuurtuin
In de Oranjepolder zitten wonderwel, maar liefst twee soorten en die broeden er ook nog eens. Een koppel grote bonte spechten, dat leeft en broedt in het bosje achter de voetbalvelden van SCO en de ijsbaan. En een koppel groene spechten, scharrelt aan de andere kant van de polder in de buurt van de IVN natuurtuin. Daar hebben deze spechten overigens twee jaar achtereen succesvol gebroed.

Om die spechten op de foto te krijgen heb ik heel wat uurtjes in dekking gelegen en ik werd vrijwel altijd betrapt door deze slimme maar ook schuwe vogel. Lag ik daar doodstil in de struiken, zat die specht achter mij in een boom te roepen en meer waarschijnlijker, zat hij mij gewoon uit te lachen, dat zal het vrijwel zeker geweest zijn. Uiteindelijk kreeg ik het jong toch te zien, onder toeziend oog van het mannetje, te herkennen aan de rode baardstreep.

De nestboom van het koppeltje grote bonte spechten heb ik in dat dichte bosje nog niet kunnen ontdekken, maar ik zag en hoor de spechten met name in het voorjaar vrijwel dagelijks. Ik moest daar sowieso toch terughoudend zijn, want in dat zelfde bosje heeft dit jaar ook een koppel buizerds gebroed.






Geen opmerkingen: