zaterdag 1 augustus 2015

Een beschuit met een veldmuisje

Ja want er valt echt wat te vieren in de Oranjepolder. Ik liep met onze hond Jim door de polder richting de Vissersweg toen ik in de hoogspanningsmast een jonge Boomvalk zag zitten. De vogel was erg schuw en bleef maar even zitten en verkaste snel naar de achterkant van de mast en verschool zich achter een spant. Maar ik kon hem nog steeds zien en hij volgde mijn bewegingen nauwgezet, klaar om weg te stuiven als het hem of haar te spannend werd.

jonge Boomvalk

Wat mij nu bezig houdt is de vraag, waarom hebben wij de afgelopen dagen of week niets gezien. We zagen wel vrijwel dagelijks een van de ouder vogels maar geen jong, ook geen kopje wat boven de rand van het nest uitstak? Zijn die Boomvalken en dan met name de jongen zo schuw of beducht voor gevaar dat ze zich niet laten zien?
Er is vorige week slechts een moment geweest dat ik zeker wist dat er een jong in het nest zat, en dat was toen er een jong gevoerd werd door ma Boomvalk, dat jong bleef in het nest en was voor mij niet zichtbaar.
Maar alles goed en wel, ook dit jaar was voor het Boomvalken koppel succesvol, er is immers minimaal een jong uitgevlogen(2 รก 3 jongen is gebruikelijk).  En hoewel een veldmuis niet op de menukaart van een Boomvalk prijkt, dat zijn immers vogels, libellen, nachtvlinders en andere insecten, gun ik deze familie een beschuit met een veldmuisje om dat succes te vieren.

1 opmerking:

Unknown zei

Wat gaat dat snel Hans, ik ga morgen direct kijken anders ben ik misschien al te laat!