dinsdag 12 juli 2016

Torenvalk terug!

drie van de vier jongen laten zich zien
Gelukkig zijn ze ook dit jaar weer terug in de Oranjepolder. De torenvalken hebben weer een nest met vier jongen grootgebracht. Ze broeden in de nestkast in de IVN natuurtuin, de reeks van jarenlange onafgebroken broedsuccessen is alleen vorig jaar onderbroken. Er werd vorig jaar wel een poging gedaan maar deze broedpoging is toen om onduidelijke reden afgebroken. Ik vond toen in de natuurtuin een gedode mannetjes torenvalk waarvan ik vermoedde dat het een van de twee oudervogels was en dat het koppel daarom niet tot broeden is gekomen. Het koppel torenvalken dat dit jaar de nestkast bewoont, kan dus ook een ander koppel zijn of hetzelfde vrouwtje met een nieuw mannetje, daar zal ik waarschijnlijk niet achter komen maar een ding is zeker, er is weer een succesvol broedsel afgeleverd. In juni vliegen ze uit blijven dan nog een week of zes in de buurt en vliegen die jongen heen weer door de tuin op zoek naar hun ouders en een malse prooi, want die vangen ze nog niet zelf. Dat moeten ze nog leren.
bezette nestkast op al 20 april jl

Een stressvolle periode voor de ouders want hoe hou je vier opgroeiende jongeren een beetje in de gaten en voorzie je ze op tijd van een voedzame maaltijd? Regelmatig hoor je dan ook de alarmkreten klinken. Zo zat laatst een buizerd een konijn op te eten, op amper 40 meter van de nestkast en waren de twee torenvalken druk met het slaken van alarmkreten, zenuwachtig heen en weer vliegen en niet dat 't hielp, bezig de buizerd af te leiden en uit de buurt te houden. Nee, die buizerd had het te druk met een mals konijnenboutje en had gelukkig geen oog voor de jonge torenvalkjes.

staartveren van de in 2015 gesneuvelde torenvalk
Hij is ook niet direct een gevaar voor de torenvalken maar wie heeft dan die torenvalk het afgelopen jaar gedood? Het kan ook een havik, sperwer of bosuil zijn, meer kan ik niet bedenken. Als hij op de grond zou zitten en dat gedrag is vrijwel uitgesloten, zou het een vos kunnen zijn. Die zitten er immers genoeg in de polder en ook in de natuurtuin. Er loopt een mooi spoor door de tuin naar de poort. Dit spoor is trouwens alleen goed te zien als het gras nog nat is van de dauw.
Ik zet mijn geld op de havik, die bij De Hillen zijn territorium heeft. Ik verdenk hem er al langer van dat hij vogels in de polder rooft. Zo beschuldig ik hem er ook van de kerkuil die in het IVN gebouw gebroed heeft, in 2013 gedood te hebben.

Wil je meer weten van deze valken, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/226

Geen opmerkingen: